Reuters/Beck Diefenbach
MrLVtrade - Bukan rahsia bahawa Facebook menjejaki pengguna
persahabatan dan memantau kepentingan mereka untuk penempatan pengiklanan -
tetapi sekarang sumber memberitahu Reuters laman rangkaian sosial juga ingin
tahu tentang 'maklumat kesihatan pelanggan.
3 orang biasa dengan perbincangan dijalankan di
media sosial gergasi membe-ritahu Reuters bahawa syarikat itu berminat untuk
berkembang ke dalam pen-jagaan kesihatan, dan telah bertemu dengan pembekal
perubatan dan pakar.
Oleh kerana perancangan dalam pembangunan, individu
tidak mahu dikenali tetapi berkata bahawa Facebook "menubuhkan sebuah unit
penyelidikan dan pem-bangunan bagi menguji aplikasi kesihatan yang baru . . .
[untuk] komuniti sokongan . . . [&] aplikasi penjagaan pencegahan baru yang
akan membantu orang mening-katkan gaya hidup mereka."
BACA LANJUT:
Facebook toughens kaedah-kaedah penyelidikan pengguna-data, tetapi tidak
menawarkan 'opt-out' READ MORE:
Facebook toughens user-data research rules, but offers no ‘opt-out’
Tahun lalu, sebagai contoh, geodata Facebook telah
digunakan dalam kajian Boston Kanak-kanak Hospital untuk menganalisis obesiti
dalam pelbagai komuniti. Kajian itu, yang disiarkan dalam PLoS Satu jurnal,
menunjukkan bahawa di ban-dar-bandar atau kawasan-kawasan perumahan di mana
peratusan yang lebih tinggi daripada orang2 yang disenaraikan sihat,
kepentingan aktif di Facebook - pengguna mungkin mempunyai "LIKE"
aktiviti seperti berlari atau berbasikal - lebih rendah kadar obesiti yang
kawasan ini menjadi menjadi keluar.
Sebilangan besar pengguna Facebook dengan kepentingan
televisyen yang bee-kaitan, sementara itu, cenderung untuk mempunyai kadar yang
lebih tinggi dari-pada obesiti.
"Online rangkaian sosial seperti Facebook
mewakili bernilai tinggi, kos rendah aliran data baru untuk meninjau kesihatan
di peringkat penduduk," kata pasukan kajian. "[T] jenis analisisnya
rangkaian sosial boleh membantu menjana anggaran masa nyata tahap obesiti di
sesuatu kawasan, membantu mensasarkan kempen kesihatan awam yang akan
menggalakkan perubahan tingkah laku yang sihat, dan menilai kejayaan kempen
mereka."
BACA LANJUT: Laman
Web mengatakan mereka takut perubahan besar ke Facebook READ MORE:
Websites say they’re scared of big changes to Facebook
Walau bagaimanapun, prospek mempunyai pihak yang ke-3
seperti Facebook menjejaki butir-butir penting tentang kesihatan seseorang –
atau soalan-soalan orang mungkin mencari jawapan kepada talian – segera
menimbulkan persoalan mengenai privasi dan bagaimana maklumat perubatan akan
dilindungi, jika pada semua.
Di Amerika Syarikat, tidak ada undang-undang privasi
maklumat sejagat. Menurut Yayasan Sempadan Elektronik, Kesihatan Kemudahalihan
Insurans dan Akta Akauntabiliti adalah undang-undang peraturan pendedahan untuk
pesakit, tetapi ia adalah terhad kepada penyedia penjagaan kesihatan, pelan
kesihatan, atau Clearinghouses penjagaan kesihatan. Ia tdk terpakai kepada
aplikasi telefon bimbit atau perkhidmatan ujian genetik, dan oleh itu tidak
akan terpakai bagi media sosial.
BACA LANJUT: ‘Google
2.0’ mencari untuk membina bandar-bandar dan lapangan terbang pada masa akan
datang READ MORE:
‘Google 2.0’ looking to build cities and airports in the future
Facebook 'likes'
healthcare, considers tracking users' lifestyle data . . .
It's no secret that Facebook tracks users’
friendships and monitors their interests for advertising placement – but now
sources tell Reuters the social networking site is also curious about
subscribers' health information.
Three people familiar with discussions underway at
the social media giant told Reuters that the company is interested in expanding
into healthcare, and has been meeting with medical providers and experts.
As the plans are in development, the individuals
requested anonymity but said that Facebook “is setting up a research and
development unit to test new health app . . . [for] support communities . . . [and]
new preventative care applications that would help people improve their
lifestyles.”
Last year, for example, Facebook’s geodata was used
in a Boston Children’s Hospital study to analyze obesity in various
communities. The study, published in the PLOS One journal, showed that in
cities or neighborhoods where a higher percentage of people listed healthy,
active interests on Facebook – users may have “liked” activities such as
running or biking – the lower that area’s obesity rate turned out to be. A
large percentage of Facebook users with television-related interests,
meanwhile, tended to have higher rates of obesity.
"Online social networks like Facebook represent
a new high-value, low-cost data stream for looking at health at a population
level,” said the study team. “[T]his kind of social network analysis could help
generate real-time estimates of obesity levels in an area, help target public
health campaigns that would promote healthy behavior change, and assess the
success of those campaigns."
However, the prospect of having a third party like
Facebook tracking important details about a person’s health – or even the
questions a person might seek answers to online – immediately raises questions
about privacy and how medical infor-mation will be protected, if at all.
In the US, there is no universal information privacy
law. According to the Electronic Frontier Foundation, the Health Insurance
Portability and Accountability Act is a disclosure regulation law for patients,
but it is limited to healthcare providers, health plans, or healthcare
clearinghouses. It does not apply to a cell phone app or genetic testing
service, and therefore won’t apply to social media.
READ MORE: http://on.rt.com/z1wc7a
No comments:
Post a Comment