Saturday 4 October 2014

PENJAGAAN Kesihatan Facebook 'LIKE', considers MENGANGGAP ianya menjejaki DATA Gaya hidup PENGGUNA . . .

Reuters/Beck Diefenbach

MrLVtrade - Bukan rahsia bahawa Facebook menjejaki pengguna persahabatan dan memantau kepentingan mereka untuk penempatan pengiklanan - tetapi sekarang sumber memberitahu Reuters laman rangkaian sosial juga ingin tahu tentang 'maklumat kesihatan pelanggan.

3 orang biasa dengan perbincangan dijalankan di media sosial gergasi membe-ritahu Reuters bahawa syarikat itu berminat untuk berkembang ke dalam pen-jagaan kesihatan, dan telah bertemu dengan pembekal perubatan dan pakar.

Oleh kerana perancangan dalam pembangunan, individu tidak mahu dikenali tetapi berkata bahawa Facebook "menubuhkan sebuah unit penyelidikan dan pem-bangunan bagi menguji aplikasi kesihatan yang baru . . . [untuk] komuniti sokongan . . . [&] aplikasi penjagaan pencegahan baru yang akan membantu orang mening-katkan gaya hidup mereka."

BACA LANJUT: Facebook toughens kaedah-kaedah penyelidikan pengguna-data, tetapi tidak menawarkan 'opt-out' READ MORE: Facebook toughens user-data research rules, but offers no ‘opt-out’

Tahun lalu, sebagai contoh, geodata Facebook telah digunakan dalam kajian Boston Kanak-kanak Hospital untuk menganalisis obesiti dalam pelbagai komuniti. Kajian itu, yang disiarkan dalam PLoS Satu jurnal, menunjukkan bahawa di ban-dar-bandar atau kawasan-kawasan perumahan di mana peratusan yang lebih tinggi daripada orang2 yang disenaraikan sihat, kepentingan aktif di Facebook - pengguna mungkin mempunyai "LIKE" aktiviti seperti berlari atau berbasikal - lebih rendah kadar obesiti yang kawasan ini menjadi menjadi keluar.

Sebilangan besar pengguna Facebook dengan kepentingan televisyen yang bee-kaitan, sementara itu, cenderung untuk mempunyai kadar yang lebih tinggi dari-pada obesiti.

"Online rangkaian sosial seperti Facebook mewakili bernilai tinggi, kos rendah aliran data baru untuk meninjau kesihatan di peringkat penduduk," kata pasukan kajian. "[T] jenis analisisnya rangkaian sosial boleh membantu menjana anggaran masa nyata tahap obesiti di sesuatu kawasan, membantu mensasarkan kempen kesihatan awam yang akan menggalakkan perubahan tingkah laku yang sihat, dan menilai kejayaan kempen mereka."

BACA LANJUT: Laman Web mengatakan mereka takut perubahan besar ke Facebook READ MORE: Websites say they’re scared of big changes to Facebook

Walau bagaimanapun, prospek mempunyai pihak yang ke-3 seperti Facebook menjejaki butir-butir penting tentang kesihatan seseorang – atau soalan-soalan orang mungkin mencari jawapan kepada talian – segera menimbulkan persoalan mengenai privasi dan bagaimana maklumat perubatan akan dilindungi, jika pada semua.

Di Amerika Syarikat, tidak ada undang-undang privasi maklumat sejagat. Menurut Yayasan Sempadan Elektronik, Kesihatan Kemudahalihan Insurans dan Akta Akauntabiliti adalah undang-undang peraturan pendedahan untuk pesakit, tetapi ia adalah terhad kepada penyedia penjagaan kesihatan, pelan kesihatan, atau Clearinghouses penjagaan kesihatan. Ia tdk terpakai kepada aplikasi telefon bimbit atau perkhidmatan ujian genetik, dan oleh itu tidak akan terpakai bagi media sosial.

BACA LANJUT: ‘Google 2.0’ mencari untuk membina bandar-bandar dan lapangan terbang pada masa akan datang READ MORE: ‘Google 2.0’ looking to build cities and airports in the future

Facebook 'likes' healthcare, considers tracking users' lifestyle data . . .

It's no secret that Facebook tracks users’ friendships and monitors their interests for advertising placement – but now sources tell Reuters the social networking site is also curious about subscribers' health information.

Three people familiar with discussions underway at the social media giant told Reuters that the company is interested in expanding into healthcare, and has been meeting with medical providers and experts.

As the plans are in development, the individuals requested anonymity but said that Facebook “is setting up a research and development unit to test new health app . . . [for] support communities . . . [and] new preventative care applications that would help people improve their lifestyles.”


Last year, for example, Facebook’s geodata was used in a Boston Children’s Hospital study to analyze obesity in various communities. The study, published in the PLOS One journal, showed that in cities or neighborhoods where a higher percentage of people listed healthy, active interests on Facebook – users may have “liked” activities such as running or biking – the lower that area’s obesity rate turned out to be. A large percentage of Facebook users with television-related interests, meanwhile, tended to have higher rates of obesity.

"Online social networks like Facebook represent a new high-value, low-cost data stream for looking at health at a population level,” said the study team. “[T]his kind of social network analysis could help generate real-time estimates of obesity levels in an area, help target public health campaigns that would promote healthy behavior change, and assess the success of those campaigns."


However, the prospect of having a third party like Facebook tracking important details about a person’s health – or even the questions a person might seek answers to online – immediately raises questions about privacy and how medical infor-mation will be protected, if at all.

In the US, there is no universal information privacy law. According to the Electronic Frontier Foundation, the Health Insurance Portability and Accountability Act is a disclosure regulation law for patients, but it is limited to healthcare providers, health plans, or healthcare clearinghouses. It does not apply to a cell phone app or genetic testing service, and therefore won’t apply to social media.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...